Systémy
organizace znalostí a jejich typologie [Eva
Bratková, Helena Kučerová]
Studie předkládá předběžné výsledky výzkumu aktuálního stavu
současných systémů organizace znalostí (angl. Knowledge Organization
Systems, zkratka KOS; v textu používáme doslovný překlad do
češtiny a iniciálovou zkratku SOZ, termín ani jeho zkratka však zatím
nejsou součástí české odborné terminologie). Cílem výzkumu,
realizova-ného v rámci projektu programu NAKI "Znalostní báze pro obor
organizace informací a znalostí", bylo navrh-nout typologii systémů
organizace znalostí pro účely jejich popisu a kategorizace v prototypu
znalostní báze. Výzkum je metodologicky založen na empirické analýze
systémů organizace znalostí, které jsou registrovány v prototypu
navrhované znalostní báze.
[pokračování...]
Informační
gramotnost studentů nelékařských oborů na 1. lékařské
fakultě Univerzity Karlovy v Praze [David Horváth]
Informační gramotnost je definována Americkou knihovnickou
asociací jako "schopnost rozpoznat informační potřebu a tuto
informaci být schopen identifikovat, lokalizovat, ohodnotit a následně
efektivně využít pro vyřešení problému" . První definici informační gramotnosti poskytl v roce 1974 Paul Zurkowski,
který považoval za informačně gramotné jedince ty, kteří byli
"připraveni používat informační zdroje při práci a kteří se při řešení
problému naučili využívat širokou škálu technik a informačních nástrojů
stejně jako primární zdroje".
[pokračování...]
Fenomén i-škol:
Historie a současný stav [Michal Lorenz]
Hnutí označované iSchool nebo i-School movement je původem z USA. Ačkoli
se může zdát, že je hnutí záležitostí vzdáleného zahraničí a České republiky se
přímo netýká, jeho projevy pronikají do směřování výzkumu a formování vizí oboru
informační studia a knihovnictví. Přispívá k profilování studijních programů,
jejichž absolventi se stávají součástí trhu práce. Absolventi pak ovlivňují
další vývoj informačního prostředí. V příspěvku popisuji vznik a vývoj hnutí a
hledám odpověď na otázky: Co je hnutí i-škol? Jakou má strukturu a jak funguje?
Jaký úkol si hnutí určilo k naplnění? Ovlivňuje myšlenkové působení hnutí i-škol
výzkumné a vzdělávací dění v České republice?
[pokračování...]
Optimalizace standardů
pro jmenné bibliografické zpracování monografických
elektronických publikací v síti knihoven ČR [Edita
Lichtenbergová, Marie Balíková, Ludmila Benešová,
Jarmila Přibylová, Jaroslava Svobodová]
V roce 2015 se stanou součástí katalogizační praxe v
ČR nová katalogizační pravidla RDA (Resource Description and Access).
Článek informuje o změnách v katalogizační politice, analýzách stávající
praxe i jednáních pracovních skupin, které vedly ke stanovení metodiky
katalogizace podle RDA. Hlavní důraz je kladen na elektronické
publikace, jejichž zpracování je předmětem projektu řešeného Národní
knihovnou ČR.
[pokračování...]
|