Národní knihovna. Knihovnická revue - obrázek

 

Rok 2001, č. 3, s. 198–204

V rubrice Dokumenty uveřejňujeme překlad nových stanov IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions), které byly schváleny na konferenci v Jeruzalémě v loňském roce.

Stanovy IFLA

Schválilo zasedání Rady (dříve překl. “Valného shromáždění”) IFLA v Jeruzalémě 13. srpna 2000

 

Federace (The Federation)

Čl. 1

Federace zastupuje celosvětově zájmy knihovnických a informačních sdružení, knihoven a informačních služeb. Nazývá se “Mezinárodní federace knihovnických sdružení a institucí”. V těchto Stanovách se dále označuje jako “Federace”.

 

Zkratka

Čl. 2

Federace je známa pod zkratkou “IFLA”.

Na základě níže jmenovaných cílů vykonává Federace takové aktivity a zřizuje taková zařízení, která lze považovat za účelná a vhodná, a to zejména:

 

Ústředí

Čl. 3

Ústředí Federace sídlí v nizozemském Haagu.

 

Právní statut

Čl. 4

Federace je zřízena v souladu s nizozemským právem.

 

Poslání

Čl. 5

5.1 Federace je nezávislá, mezinárodní, nevládní, nezisková organizace. Jejími členy jsou: sdružení knihoven, knihovníků a informačních služeb; knihovny; knihovnické a informační organizace.

 

5.2 Cíle Federace jsou: podporovat vysokou úroveň knihovnických a informačních služeb; propagovat hodnoty a význam kvalitních knihovnických a informačních služeb v soukromém a veřejném sektoru i v oblasti dobrovolných aktivit; zastupovat zájmy členů po celém světě.

 

5.3 Při naplňování těchto cílů uskutečňuje Federace takové činnosti a akce a zřizuje takové útvary, o nichž rozhodují její řídící grémia. Pravidla práce ustavených útvarů se definují jednacím řádem. Střednědobý program činnosti Federace pravidelně připravuje Řídící výbor po konzultacích s odpovídajícími odbornými grémii IFLA. Střednědobý program se zveřejňuje.

 

Základní hodnoty

Čl. 6

Federace se při uskutečňování cílů vyjádřených v těchto Stanovách snaží zastávat následující základní hodnoty:

- podpora principů svobody projevu a svobodného přístupu k informacím, myšlenkám a tvůrčím dílům, kodifikovaných v čl. 19 Všeobecné deklarace lidských práv;

- přesvědčení o tom, že lidé, společenství a organizace potřebují pro svůj sociální, vzdělanostní, kulturní, demokratický a ekonomický blahobyt všeobecný a spravedlivý přístup k informacím, myšlenkám a tvůrčím dílům;

- přesvědčení o tom, že k zajištění tohoto přístupu napomáhají kvalitní knihovnické a informační služby;

- závazek umožnit všem členům Federace podílet se na jejích aktivitách a mít z nich prospěch bez ohledu na státní příslušnost, tělesné postižení, etnický původ, pohlaví, lokalitu, jazyk, politické přesvědčení, rasový původ a náboženství.

 

Řádné a přidružené členství

Čl. 7

7.1 Federaci tvoří:

a) řádní členové (Members) [viz definice na konci textu Stanov]

b) přidružení členové (Affiliates).

 

7.2 Řádní členové

Řádné členství se vztahuje na následující kategorie:

 

7.2.1 Řádní národní členové (National Association Members): sdružení knihovníků a informačních pracovníků a sdružení jiných organizací zabývajících se poskytováním informačních služeb, jejichž cíle jsou v souladu se záměry Federace, se mohou stát řádnými národními členy. Za země, ve kterých neexistuje žádné knihovnické a informační sdružení, se řádným národním členem může stát jiná organizace, která jako jediná zastupuje zájmy knihovnické a informační obce.

 

7.2.2 Řádní mezinárodní členové (International Association Members): mezinárodní sdružení knihovníků a informačních pracovníků, knihoven a knihovnických a informačních služeb, jejichž cíle jsou v souladu se záměry Federace, se mohou stát řádnými mezinárodními členy.

 

7.2.3 Řádní institucionální členové (Institutional Members): knihovny a informační služby ze soukromého a veřejného sektoru a z oblasti dobrovolných aktivit, vysokoškolské instituty knihovnictví a informačních studií, členské subjekty knihovnických a informačních sdružení, která již členy Federace jsou, a jiné organizace a agentury, jejichž cíle jsou v souladu se záměry Federace, se mohou stát řádnými institucionálními členy.

 

7.2.4 Čestní členové (Honorary Fellows): Řídící výbor má právo oceňovat osoby, včetně bývalých prezidentů Federace, za jejich mimořádné zásluhy o obor knihovnictví a informační služby či za významný přínos práci Federace propůjčením titulu čestný člen [viz rovněž Přechodná ustanovení].

 

7.3 Přidružení členové

Přidružené členství se umožňuje následujícím kategoriím:

 

7.3.1 Korporativní partneři (Corporate Partners): firmy a jiné organizace se zájmem o knihovnické a informační služby se mohou stát korporativními partnery Federace.

 

7.3.2 Individuální přidružení členové (Affiliates): osoby podporující záměry Federace se mohou stát individuálními přidruženými členy.

 

Status poradce (Consultative Status)

Čl. 8

Řídící výbor může k podpoře záměrů Federace propůjčit status poradce takovým mezinárodním či multinacionálním organizacím se společnými oblastmi zájmu, se kterými si přeje navázat spolupráci.

 

Práva a povinnosti

Čl. 9

9.1 Mezi výhradní práva řádných členů, přidružených členů a organizací se statusem poradce náleží právo podílet se na aktivitách Federace a mít z nich prospěch podle ustanovení těchto Stanov.

 

9.2 Řádné a přidružené členství ve Federaci zakládá následující závazky:

a) řídit se ustanoveními Stanov Federace;

b) platit členské příspěvky a další poplatky v souladu s těmito Stanovami;

c) aktivně přispívat k uskutečňování záměrů Federace.

 

Přijímání členů

Čl. 10

10.1 O přijetí za řádného či přidruženého člena a o propůjčení statusu poradce rozhoduje Řídící výbor, přičemž o této skutečnosti informuje Radu.

 

10.2 Řídícím výborem odmítnutý uchazeč o členství se může odvolat k Radě.

 

Rezignace členů

Čl. 11

Každý řádný nebo přidružený člen a organizace se statusem poradce může kdykoli rezignovat na členství předáním písemné rezignace hlavnímu výkonnému úředníkovi (dříve: “generálnímu sekretáři”).

 

Vyloučení členů

Čl. 12

Řádní a přidružení členové

12.1 Řídící výbor může rozhodnout o vyloučení řádného a přidruženého člena nebo člena některého z výborů a grémií IFLA, jednal-li tento člen nebo osoba v rozporu se Stanovami anebo cíli Federace. Takové rozhodnutí podléhá schválení dvoutřetinovou většinou odevzdaných hlasů.

 

Organizace se statusem poradce

12.2 Organizaci se statusem poradce může Řídící výbor tento status odebrat, pokud organizace jednala v rozporu se Stanovami anebo cíli Federace. Takové rozhodnutí podléhá schválení dvoutřetinovou většinou odevzdaných hlasů.

 

Odvolání

12.3 Řádný a přidružený člen či organizace se statusem poradce vyloučení rozhodnutím Řídícího výboru musí být o této skutečnosti informováni hlavním výkonným úředníkem písemně dopisem uvádějícím důvody rozhodnutí. Řádný a přidružený člen či organizace se statusem poradce se proti tomuto rozhodnutí mohou odvolat během tříměsíční lhůty, která počíná okamžikem, kdy rozhodnutí o vyloučení nabývá platnosti. Každé odvolání se předává hlavnímu výkonnému úředníkovi, který je postupuje odvolacímu výboru zřízenému Radou. Konečné rozhodnutí činí odvolací výbor.

 

Nedoplatky

12.4 Řádní nebo přidružení členové, kteří mají v členských příspěvcích podle ustanovení Jednacího řádu nedoplatky, ztrácejí oprávnění k výkonu svých práv.

 

12.5 Výše uvedení členové nemohou po Federaci požadovat žádné služby, pokud Řídící výbor nerozhodne jinak. Řídící výbor může takového řádného nebo přidruženého člena navrhnout Radě k vyloučení.

 

Čl. 13

Jmění

13.1 Řádný nebo mimořádný člen ztrácí v případě rezignace či vyloučení právo na podíl ze jmění Federace.

 

Rada (Council)

Čl. 14

14.1 Nejvyšší orgán Federace, Rada, je vytvořen z řádných členů disponujících hlasovacím právem podle těchto Stanov, kteří nejsou vůči Federaci zadlužení [viz definice v závěru textu Stanov]. Své záležitosti rozhoduje Rada na svém generálním zasedání či prostřednictvím písemného anebo elektronického hlasování podle ustanovení těchto Stanov a Jednacího řádu.

Termíny zasedání

14.2 Rada svolává jednou ročně generální zasedání, obvykle v rámci výroční generální konference Federace.

 

14.3 Rada svolává generální zasedání nejpozději do 15 měsíců po svém posledním zasedání.

 

14.4 Termín a místo následujícího generálního zasedání určuje Řídící výbor.

 

Oznámení a program

14.5 Oznámení o zasedání s programem rozesílá sekretariát nezadluženým řádným členům nejpozději 4 měsíce před datem konání zasedání. Oznámení se rovněž nejpozději 4 měsíce před datem konání zasedání rozesílá všem přidruženým členům, organizacím se statusem poradce, přizvaným pozorovatelům, členům Řídícího výboru a reprezentantům všech útvarů Federace.

 

14.6 Návrhy bodů, které chtějí řádní členové zařadit do programu, musí být sekretariátu doručeny nejpozději do 5 měsíců před datem konání zasedání.

 

14.7 Jednání zasedání se omezuje na body uvedené v programu zveřejněném spolu s oznámením. Další výjimečné body naléhavého charakteru je možno přidat podle uvážení prezidenta či jiné osoby, která zasedání řídí, a se souhlasem většiny přítomných či zastoupených řádných členů.

 

Mimořádné zasedání Rady

14.8 Řídící výbor má právo svolat mimořádné zasedání Rady, aby rozhodlo o naléhavých a obzvláště důležitých záležitostech, které nesnesou odklad do příštího pravidelného zasedání Rady.

 

14.9 Řídící výbor svolává mimořádné zasedání Rady na základě písemné žádosti podepsané nejméně desetinou řádných členů. Zasedání se koná nejpozději do 3 měsíců od okamžiku, kdy sekretariát obdržel žádost. Oznámení spolu s programem rozesílá sekretariát nejpozději do 2 měsíců před konáním zasedání všem oprávněným řádným členům.

 

14.10 Rozhodnutí mimořádného zasedání je možné přijmout teprve po jeho dodatečném schválení dvoutřetinovou většinou řádných členů Federace písemným nebo elektronickým hlasováním.

 

Účast na zasedáních Rady

Čl. 15

Účast na zasedáních Rady

15.1.1 Každý řádný člen má právo být v Radě zastoupen jedním nebo více zástupci. Jednoho z nich řádný člen pověřuje výkonem hlasovacího práva.

 

Pozorovatelé

15.2 Každý přidružený člen je zván k účasti na zasedáních Rady jako pozorovatel.

 

15.3 Každá organizace se statusem poradce je zvána, aby byla na zasedáních Rady zastoupena jedním nebo více pozorovateli.

 

15.4 Každý člen Řídícího výboru má právo účastnit se zasedání Rady jako pozorovatel, nemá-li k účasti jiné oprávnění.

 

15.5 Hlavní výkonný úředník a reprezentanti všech útvarů Federace mají právo se zúčastnit zasedání Rady jako pozorovatelé, nemají-li k účasti jiné oprávnění. Termín “útvary” definuje pro potřeby tohoto článku Řídící výbor, definice bude uvedena v Jednacím řádu.

 

15.6 Hlavní výkonný úředník zve další osoby, sdružení a organizace, aby se zasedání v souladu se směrnicemi vydanými Řídícím výborem účastnily jako pozorovatelé anebo v zastoupení.

 

Předseda

15.7 Zasedáním Rady předsedá prezident Federace. Není-li přítomen, řídí zasedání designovaný prezident. Není-li přítomen designovaný prezident, přebírá předsednictví pokladník či jiný člen Řídícího výboru.

 

Průběh zasedání

15.8 Všichni řádní členové nebo jejich zástupci mají na zasedáních Rady právo projevu. Pozorovatelé se mohou vyjádřit, pokud jsou k tomu vyzváni předsedajícím anebo se souhlasem předsedajícího. Všichni řečníci musí respektovat protokol zasedání Rady, který je stanoven Jednacím řádem.

 

Hlasování v zastoupení

15.8.1 Každý řádný člen může být na zasedání Rady zastoupen jiným řádným členem. Tento člen pak může vykonávat hlasovací právo jménem řádného člena, kterého zastupuje.

 

Kvorum

15.8.2 Kvorum tvoří prostá většina přítomných nezadlužených řádných členů nebo jejich zástupců v Radě, pokud není v těchto Stanovách uvedeno jinak.

 

Hlasovací právo

Čl. 16

Oprávnění

16.1 Řádní členové bez dluhů mají hlasovací právo a právo jeho výkonu na všech zasedáních Rady a v rámci všech hlasování vykonávaných písemně či elektronicky. Hlasy se sčítají v souladu s ustanoveními Jednacího řádu.

 

Rozdělení hlasů

16.2 Každý řádný člen disponuje na všech zasedáních s výjimkou zasedání Rady jedním hlasem.

 

16.3 Hlasy, kterými řádní členové disponují na zasedáních Rady a v písemných a elektronických hlasováních, se rozdělují dle následujícího klíče:

 

Řádní národní členové

16.4 Každý řádný národní člen disponuje tolika hlasy, kolik mu jich je přiděleno podle klíče, který příležitostně stanoví Řídící výbor. Klíč a počet hlasů je obsažen v Jednacím řádu.

Řádní mezinárodní členové

16.5 Každý řádný mezinárodní člen disponuje minimálně jedním hlasem v souladu s klíčem, který příležitostně stanoví Řídící výbor. Klíč a počet hlasů je obsažen v Jednacím řádu.

 

Řádní institucionální členové

16.6 Každý řádný institucionální člen disponuje minimálně jedním hlasem v souladu s klíčem, který příležitostně stanoví Řídící výbor. Klíč a počet hlasů je obsažen v Jednacím řádu.

 

Čestní členové

16.7 Každý čestný člen disponuje jedním hlasem.

 

16.8 Individuální přidružení členové nemají hlasovací právo, nestanoví-li Jednací řád jinak.

 

Hlasování

Čl. 17

Většina

17.1 Usnesení se přijímají prostou většinou odevzdaných hlasů, nestanoví-li tyto Stanovy jinak.

 

Rozhodující hlas

17.2 Získá-li určitý návrh stejný počet hlasů pro a proti, disponuje hlasem rozhodujícím osoba, která zasedání předsedá.

 

Volby

17.3 Volby designovaného prezidenta a volby členů Řídícího výboru se provádějí písemným a/nebo elektronickým hlasováním.

 

Ostatní záležitosti

17.4 Řídící výbor může uspořádat písemné a/nebo elektronické hlasování, aby tak zjistil názory řádných členů na důležité záležitosti včetně návrhů na změny výše příspěvků vztahujících se k různým kategoriím řádného a přidruženého členství.

 

Čl. 18

Řídící výbor (Governing Board)

18.1 Řízením a odborným vedením Federace je v rámci směrnic schválených Radou pověřen Řídící výbor.

 

Členové výboru

18.2 Řídící výbor se skládá z:

a) prezidenta,

b) designovaného prezidenta zvoleného podle ustanovení čl. 19,

c) 10 členů zvolených řádnými členy písemným a/nebo elektronickým hlasováním,

d) členů Odborného výboru zvolených podle ustanovení čl. 22 těchto Stanov,

e) Řídící výbor může kooptovat [viz definice v závěru textu Stanov] maximálně tři další členy jako zástupce zájmů, které sám určí [viz též Přechodná ustanovení].

 

Funkční období

18.3 Členové Řídícího výboru jsou do svých funkcí voleni nejprve na 2 roky, a poté mohou ve funkci zůstat po další 2 roky. Funkční období kooptovaných členů je dvouleté.

 

Uprázdněná místa

18.4 Na uprázdněná místa Řídícího výboru se na zbytek funkčního období dosazují nezvolení kandidáti, kteří v posledních volbách do Řídícího výboru získali nejvíce hlasů.

 

Pokladník

18.5 Řídící výbor volí ze svého středu pokladníka IFLA, který Radě každý rok předkládá výroční účetní zprávu, navrhuje změny výše příspěvků a ve spolupráci s hlavním výkonným úředníkem připravuje roční rozpočet.

 

Termíny zasedání

18.6 Řídící výbor zasedá nejméně dvakrát ročně, z toho jednou v době a v místě konání generální konference Federace.

 

Oznámení zasedání

18.7 Hlavní výkonný úředník obvykle oznamuje konání zasedání Řídícího výboru dva měsíce předem.

 

Kvorum

18.8 Kvorum tvoří prostá většina členů Řídícího výboru.

 

Většina

18.9 Řídící výbor se usnáší prostou většinou odevzdaných hlasů. V případě rovnosti hlasů odevzdaných pro a proti určitému návrhu disponuje rozhodujícím hlasem prezident anebo osoba předsedající zasedání. Hlasy se sčítají v souladu s ustanoveními Jednacího řádu.

 

Přizvání k účasti na zasedání

18.10 Řídící výbor může na svá zasedání přizvat jako konzultanty jednotlivce nebo zástupce jiných organizací, považuje-li to za žádoucí pro plnění svých úkolů.

 

Odpovědnost

18.11 Řídící výbor se formálně zodpovídá Radě.

 

Smlouvy

18.12 Řídící výbor je vybaven kompetencí uzavírat na základě doporučení hlavního výkonného úředníka jménem Federace smlouvy.

 

Delegování pravomocí

18.13 Řídící výbor může některé ze svých pravomocí přenášet na jednoho nebo více svých členů, kteří se mu posléze zodpovídají.

 

18.14 Řídící výbor je vybaven pravomocí zakládat pracovní skupiny, komise, úřady či jiné útvary, které považuje za nezbytné pro plnění svých úkolů. Řídící výbor pro takové orgány stanoví a vydává směrnice. Tyto orgány se zodpovídají Řídícímu výboru.

Soudní řízení

18.15 Federaci v soudních a jiných řízeních zastupují společně prezident a pokladník. Řídící výbor touto pravomocí není vybaven.

 

18.16 Prezident nebo pokladník společně s hlavním výkonným úředníkem disponují nárokem na zastupování v právních a jiných řízeních.

 

Prezident

Čl. 19

Volba

19.1 Prezident vykonává funkci hlavního reprezentanta a odborného řídícího pracovníka Federace. Volí jej řádní členové písemným a/nebo elektronickým hlasováním.

 

Funkční období

19.2 Prezident vykonává 2 roky funkci designovaného prezidenta, poté další 2 roky funkci prezidenta.

 

19.3 Prezident může ve své funkci setrvat pouze jedno funkční období [viz též Přechodná ustanovení].

 

Čl. 20

Uprázdněné místo

20.1 V případě neočekávaného uprázdnění úřadu prezidenta přechází jeho pravomoci bezprostředně na designovaného prezidenta, a to až do konce funkčního období. Designovaný prezident pak ve funkci prezidenta zůstává do konce svého funkčního období.

 

20.2 V případě neočekávaného uprázdnění úřadu designovaného prezidenta zastává dočasně jeho funkci pokladník. Řídící výbor prohlašuje úřad designovaného prezidenta za uprázdněný a vyhlašuje písemné a/nebo elektronické volby.

 

Výkonná komise (Executive Committee)

Čl. 21

21.1 Zřizuje se Výkonná komise Řídícího výboru, na kterou Řídící výbor v rámci své strategie přenáší exekutivní pravomoce pro výkon řízení Federace v období mezi zasedáními Řídícího výboru.

 

Členství

21.2 Výkonná komise se skládá z prezidenta, designovaného prezidenta, pokladníka, předsedy Odborného výboru, 2 členů Řídícího výboru, které výbor ze svého středu volí na dvouletá období, a hlavního výkonného úředníka ex-officio.

 

Kvorum

Kvorum tvoří prostá většina členů Výkonné komise.

 

Odborný výbor (Professional Committee)

Čl. 22

Účel

Odborný výbor je ustaven pro koordinaci práce všech útvarů Federace odpovědných za odborné aktivity, strategie a programy.

Členství

22.2 Odborný výbor se skládá z předsedy, zvoleného v souladu s článkem 22.3, jednoho reprezentanta z každého odboru (Division) Federace, přičemž se přednost dává předsedům odborů, a 3 členů zvolených Řídícím výborem ze svého středu.

 

Předseda a místopředseda

22.3 Předsedu Odborného výboru volí členové výboru ze zástupců odborů v odstupujícím výboru [viz též Přechodná ustanovení].

 

22.4 Místopředsedu volí výbor ze svých členů.

 

Funkční období

22.5 Funkční období předsedy a místopředsedy Odborného výboru je dvouleté.

 

Zasedání

22.6 Odborný výbor zasedá nejméně dvakrát ročně v době a v místě, které určí výbor, přičemž jedno ze zasedání se koná v době a místě konání generální konference Federace.

 

Kvorum

22.7 Kvorum tvoří prostá většina členů Odborného výboru.

 

Většina

22.8 Odborný výbor se usnáší prostou většinou odevzdaných hlasů. V případě rovnosti hlasů odevzdaných pro a proti určitému návrhu disponuje rozhodujícím hlasem předsedající zasedání. Hlasy se sčítají v souladu s ustanoveními Jednacího řádu.

 

Odborné útvary (Professional Units)

Čl. 23

Sekce (Sections)

23.1 Odborný výbor může podle svého uvážení přijmout návrh na zřízení sekce. Práce Federace týkající se určitých typů institucí, určitých informačních činností nebo jiných aspektů zájmů Federace se soustřeďují v sekcích.

 

23.2 Řídící výbor určuje výši příspěvku za registraci členství v sekcích a uvádí ji v Jednacím řádu.

 

23.3 Každá sekce má Stálý výbor (Standing Committee), jmenovaný a volený v souladu s Jednacím řádem. Tento výbor zpracovává program sekce a zajišťuje jeho uskutečňování.

 

23.4 Stálý výbor každé sekce volí ze svého středu na dvouleté funkční období předsedu a sekretáře, kteří spolu tvoří Výkonnou komisi (Executive Committee) sekce. Mohou být do svých funkcí zvoleni pouze dvakrát.

 

[23.5] Sekce může být Odborným výborem rozpuštěna.

 

Čl. 24

Odbory (Divisions) (dříve překl. “oddělení”)

24.1 Řídící výbor zřizuje odbory, jejichž úkolem je podpora a koordinace odborné práce v širokých kategoriích, reprezentujících jednotlivé aspekty zájmů Federace.

 

24.2 Odborný výbor předkládá Řídícímu výboru doporučení týkající se počtu a názvů odborů a jejich programových směrnic.

 

24.3 Každý odbor má Koordinační výbor (Coordinating Board) složený z předsedů a sekretářů sekcí odboru. Výbor má nejméně pět členů. Členy je možné kooptovat, aby byl tento počet dodržen.

 

24.4 Každý Koordinační výbor volí ze svých členů předsedu, sekretáře a účetního. Jejich funkční období činí 2 roky. Do stejné funkce mohou být voleni nanejvýš na dvě po sobě následující období. Funkce účetního se obvykle spojuje s funkcí předsedy nebo sekretáře.

 

24.5 Programové směrnice každé sekce schvaluje odbor po konzultaci s Odborným výborem.

 

Čl. 25

Základní činnosti (Core Activities)

25.1 Odborný výbor může Řídícímu výboru navrhovat zřizování speciálních útvarů a programů pro základní činnosti. Řízení základních činností se vykonává v souladu s ustanoveními Jednacího řádu.

 

25.2 Reprezentanti základních činností mohou pracovat jako kooptovaní členové Řídícího výboru a jako volení členové Odborného výboru v souladu s ustanoveními Stanov.

 

25.3 Reprezentanti základních činností jsou ex-officio členy koordinačních výborů odborů a stálých výborů sekcí v souladu s jejich posláním.

 

Čl. 26

Speciální zájmové skupiny (Special Interest Groups)

26.1 Odborný výbor může schvalovat zřizování speciálních zájmových skupin, aby vyšel vstříc specifickým zájmům řádných a přidružených členů v případech, kdy se založení sekce pro tento účel nepovažuje za nutné.

 

26.2 Zřízení takové skupiny může navrhnout odbor či sekce, odbor a sekce společně či jeden nebo více řádných členů.

 

26.3 Pokud navrhuje sekce zřízení skupiny podle těchto ustanovení, musí odbor, pod který tato sekce náleží, rozhodnutí konzultovat s Odborným výborem.

 

26.4 Odborný výbor připravuje pro účely zřizování takových skupin kritéria podléhající schválení Řídícího výboru a obsažená v Jednacím řádu.

 

26.5 Skupina zřízená podle těchto ustanovení podléhá odboru nebo sekci, do kterých byla rozhodnutím Odborného výboru včleněna.

 

26.6 Odborný výbor může schválit rozpuštění skupiny založené podle těchto ustanovení, a to na návrh odboru nebo sekce, či v důsledku reorganizace odborné práce.

 

26.7 Řídící výbor vydává a upravuje pro řízení speciálních zájmových skupin směrnice v Jednacím řádu.

 

Sekretariát (Sekretariat)

Čl. 27

 

Hlavní výkonný úředník (Chief executive officer)

27.1 Sekretariát Federace vede hlavní výkonný úředník jmenovaný Řídícím výborem.

 

27.2 Hlavní výkonný úředník odpovídá za strategické, operativní a finanční řízení Federace podle záměrů Rady a Řídícího výboru.

 

27.3 Hlavní výkonný úředník má právo účasti a poradního hlasu na všech zasedáních a jednáních Rady, Řídícího výboru a Odborného výboru, pokud se netýkají jeho vlastního postavení. Na těchto zasedáních a jednáních nemá hlasovací právo.

 

Pracovníci

27.4 Hlavní výkonný úředník jmenuje další pracovníky potřebné pro efektivní práci sekretariátu, a řeší další personální záležitosti v rámci schváleného rozpočtu.

 

27.5 Řídící výbor stanoví podle doporučení hlavního výkonného úředníka pracovní řád zaměstnanců Federace.

 

Finance

Čl. 28

28.1 Finančními zdroji Federace jsou:

a) členské příspěvky řádných a přidružených členů,

b) příjmy z prodeje produktů a služeb,

c) dary, granty, odkazy a jiné příjmy, které jsou v souladu s cíli Federace.

 

28.2 Federace tyto příjmy soustřeďuje ve zvláštním účelovém fondu ve prospěch společných zájmů knihovnických a informačních sdružení a služeb. Tento fond se nazývá “Ústřední fond”. Prostředky ústředního fondu lze vydávat či rezervovat pro budoucnost v souladu se společnými zájmy knihovnických a informačních sdružení a služeb.

 

28.3 Federace převádí všechny finanční prostředky do Ústředního fondu bezprostředně po jejich přijetí.

 

Fiskální rok

28.4 Fiskální rok Federace je totožný s kalendářním rokem.

 

Účetní evidence a rozpočet

28.5 Řídící výbor každoročně předkládá Radě ke schválení účetní zprávu za předcházející rok. Tato zpráva podléhá auditu registrovaného revizního účetního.

 

28.6 Rada schvaluje roční rozpočet Federace.

 

Jednací řád

Čl. 29

Řídící výbor schvaluje Jednací řád, který řídí detaily práce Federace ve smyslu těchto Stanov.

 

Změny a doplňky Stanov

Čl. 30

Návrhy změn a doplňků

30.1 Řídící výbor může, ať již ze své vlastní iniciativy, nebo z iniciativy řádných členů, navrhovat změny a doplňky těchto Stanov.

 

30.2 Řídící výbor návrh na změnu projedná, je-li tento návrh podepsán minimálně čtvrtinou řádných členů Federace a předán hlavnímu výkonnému úředníkovi.

 

Hlasování o změnách a doplňcích

30.3 O návrzích na změny a doplňky těchto Stanov rozhodují všichni řádní členové Federace prostřednictvím písemného a/nebo elektronického hlasování. Před hlasováním musí být řádní členové Federace o návrzích informováni nejméně v čtyřměsíčním předstihu.

 

30.4 Získají-li návrhy prostou většinu sečtených hlasů, jsou přijaty. Podléhají konečnému schválení následujícím zasedáním Rady. Konečné schválení vyžaduje dvoutřetinovou většinu hlasujících řádných členů.

 

Rozpuštění Federace

Čl. 31

Návrhy na rozpuštění Federace

31.1 Rozpuštění Federace může navrhnout, ať již ze své iniciativy, anebo z iniciativy řádných členů, Řídící výbor.

 

31.2 Řídící výbor návrh na rozpuštění Federace projedná, je-li podepsán minimálně čtvrtinou řádných členů Federace a předán hlavnímu výkonnému úředníkovi.

 

31.3 O návrzích na rozpuštění Federace rozhodují všichni řádní členové Federace prostřednictvím písemného a/nebo elektronického hlasování. Před hlasováním musí být řádní členové Federace o návrzích informováni nejméně v čtyřměsíčním předstihu.

 

Hlasování o rozpuštění

31.4 Získá-li návrh prostou většinu sečtených hlasů, je přijat. Podléhá konečnému schválení následujícím zasedáním Rady. Konečné schválení vyžaduje dvoutřetinovou většinu hlasujících řádných členů.

 

31.5 V případě rozpuštění stanoví Rada postup zastavení aktivit a likvidace Federace.

 

31.5 Finanční zůstatek z likvidace se využije k obecnému prospěchu knihovnických a informačních sdružení a služeb.

 

Přechodná ustanovení

T1

Volba prezidenta

Zástupce řádných členů či individuální přidružené členy, včetně takových osob, které byly podle Stanov platných od roku 1993 činné ve funkci prezidenta, lze poté, co tyto Stanovy vejdou v platnost, do této funkce volit pouze na dvouleté funkční období. Při těchto volbách nesmí nikdo kandidovat zároveň do funkcí prezidenta a designovaného prezidenta.

 

T2

Volba předsedy Odborného výboru

Do funkce předsedy Odborného výboru mohou kandidovat členové předchozího výboru (dříve Výboru odborníků) v prvních volbách uspořádaných podle těchto Stanov. Nemohou však kandidovat ve volbách následujících.

 

T3

Členové stávajícího Výkonného výboru

Úřadující členové Výkonného výboru, kteří byli v souladu s ustanoveními Stanov platných od roku 1993 volitelní pouze na omezené dvouleté období, mohou ve volbách do Řídícího výboru kandidovat jen na dvouleté funkční období. Úřadující členové Výkonného výboru, zvolení na čtyřleté období 1999-2003, zůstávají ve svých funkcích po celé období a mohou naposledy kandidovat na další dvouleté období v roce 2003.

 

T4

Čestní prezidenti (Honorary Presidents)

Čestní prezidenti, jimž byl tento titul propůjčen podle dřívějších Stanov Federace, jej mohou nadále používat a požívat práv z něho plynoucích.

 

Definice

“Kooptovaný člen” je člen přizvaný jakýmkoli výborem či komisí obvykle jako poradce nebo zástupce, nelze-li jinak. Kooptovaní členové proto nejsou voleni. Disponují hlasovacím právem, není-li ustanoveno jinak.

 

“Nezadlužení řádní členové” (Members in good standing) jsou řádní členové, kteří v běžném fiskálním roce beze zbytku zaplatili své členské příspěvky a nemají nedoplatky za dřívější roky.

 

“Prostá většina odevzdaných hlasů” představuje nejméně o jeden hlas více, než je polovina odevzdaných hlasů. Hlasy členů, kteří nehlasovali nebo se zdrželi hlasování, se do odevzdaných hlasů nezapočítávají.

 

 

Ross Shimmon, hlavní výkonný úředník

září 2000

The International Federation of Library Associations

and Institutions

P.O. Box 95312

2509 CH The Hague

Netherlands

 

Přeložil Jindřich Pilař